Het nieuwe vlot
De leverancier van her nieuwe vlot is komen kijken op locatie en heeft kennis gemaakt met de projectleider van de aannemer. Samen bepalen zij het moment dat het vlot kan worden gemonteerd (leverancier) en de fixatiepaal op de gewenste plaats geslagen (aannemer).
Het oude vlot
Vier oudere leden hebben woensdag 21 oktober het oude vlot bij de kladden gegrepen. Het was nog enigszins weerspannig want na ingrijpen van de medewerkers van de aannemer was het niet meer eenvoudig bereikbaar zonder te zwemmen of anderszins natte voeten te krijgen. Plan was om met de oude stalen vlet en buitenboordmotor (BBM) het vlot naar het einde van de roeibaan te slepen.
De roeiboot was als gevolg van buitensporige regenval tamelijk volgelopen. Een ladder werd uit het raam van dekantine geschoven en in het water geplaatst. Van de ladder kon in de vlet worden gestapt. Kees de Haan ging er tot zijn enkels in om de vlet leeg te hozen. De ladder werd ook nog uit een ander raam geschoven en in het water gezet om vandaar de door Jan Dirk Heijnis buitengewoon krachtig vastgemaakte lijn lost te maken, zodat het vlot vaarbaar werd. Kees sneed de laatste verbinding met Pontos krachtig door. De leeg gehoosde vlet werd met twee lijnen vastgemaakt vóór het vlot. Dit omdat vastmaken aan de zijkant het geheel slecht bestuurbaar bleek te maken. |
Gelukkig regende het voortdurend zodat we het niet te warm kregen van dit karwei. Langzaam schoven we over de Gelderse vaart (roeibaan). Om beurten stuurden we met het sterk trillende stuur van de BBM het geheel over het water. De motor moest op volle kracht draaien anders kwamen we met de 4Pk helemaal niet vooruit. De toenemende wind kwam van opzij: uit het zijkanaal en langs de straatopeningen in de Gelderse Dreef. Ongeveer 1 km/uur maakten we.
Ten slotte kwamen we aan bij de houten brug aan het eind van de roeibaan, die op dit moment in renovatie is. Jan Dirk had de werklieden aldaar gewaarschuwd en zijn waren bereid twee kleine werkpontons die onder de brug lagen iets opzij te leggen. Het vlot, met vlet zo’n 35meter lang, werd voorzichtig door de brug gemanoeuvreerd en aangelegd vlak achter de brug. De vlet werd aan de zijkant van het stoere jacht van Jan Dirk bevestigd en het vlot er achter vastgemaakt (zo ongeveer 4 meter er achter). Intussen konden we binnen een beetje bijkomen met warme koffie en koeken. Vervolgens wilden we vertrekken. Het was nog even zoeken naar de contactsleutel maar toen kon het varen beginnen. Van het eind van de roeibaan ging het de lage vaart op richting Almere. Lunch onderweg. Vervolgens sloegen we stuurboord uit de Lage Dwarsvaart op. Net voorbij de houten hang fietsbrug gingen we het havendiep in. Vlak bij de Westerdreef zit de Firma Beens die met ons een afspraak had gemaakt om het vlot en resterende ijzerwaren als schroot af te voeren via hun ter beschikking staande kanalen. Het vlot is aldaar tot tevredenheid afgemeerd.
De trekschuit werd afgemeerd in de Hollandse Hout bij Jan Dirk voor de deur. Terug op Pontos voor de fietsen was het toch al half vijf en droog met een waterig zonnetje. Een leuke klus volgens plan afgerond met vier eensgezinde mannen (Harrie, Kees, Jan-Dirk, Wimb.
De Vlotcommissie
Inloggen om een reactie te plaatsen.