De Sthenno

1-dsc01008

De vloot van Pontos bestaat anno 2018 voornamelijk uit kunststof boten. Veertig jaar geleden was dat wel anders, toen waren de houten boten nog in de meerderheid.

In de loop der jaren schakelde Pontos over naar steeds meer polyester boten. De skiffs en dubbel-tweeën waren vanaf het begin al van dit materiaal, bij de overige boottypes wordt de afgelopen jaren bij vervanging van de oude houten exemplaren inmiddels consequent voor kunststof gekozen. In onze vloot vallen twee gladde, houten boten op, waarvoor er enerzijds enthousiaste liefhebbers zijn en anderzijds leden die vinden dat deze ”oudjes” eigenlijk zouden moeten worden afgevoerd. Het zijn de Sthenno, een dubbel vier met stuurman, en de Krios, een dubbel twee. Beide hebben een lange voorgeschiedenis, hier het verhaal van de Sthenno.

Het verhaal van de Sthenno
In 1984 was er bij Pontos behoefte aan een dubbelvier met stuurman… excuses: stuurvrouw. Er was namelijk een ploeg dames met voldoende techniek, ervaring en ambitie om in een gladde (wedstrijd)boot te gaan roeien. Er werd geld gereserveerd op de begroting en de zoektocht kon beginnen. Gezien het budget zou het een tweedehands boot moeten worden. Bij Thêta (Eindhovensche Studenten Roeivereniging) was een geschikte boot in de verkoop, en op een goede dag vertrok een delegatie van Pontos naar Eindhoven om een proefvaart te maken. De boot, een Empacher met een zogenaamd bananenmodel, bleek lastig te roeien, maar met hun techniek kregen de Pontos dames de boot toch goed aan het lopen. Er werd besloten om de boot te gaan kopen, ze werd bij Pontos herdoopt in Sthenno.

1-dsc01040

 

Bij Thêta heette de boot Casiopeia, maar dat was niet eens haar oorspronkelijk naam. De geschiedenis van de Sthenno gaat terug naar 1968. Eindhoven had toen nog twee studentenroeiverenigingen: Tachos en Telamon. Bij Tachos (waar de boot in 1968 ”Teefje” was gedoopt) was zij als 4x+ in gebruik voor een dames vier.
Toen deze ploeg in 1969 stopte bleef de de boot jarenlang ongebruikt in de stelling liggen, tot 1972. In dat jaar claimde Telamon met succes deze boot (eigendom van de Stichting Studenten Voorzieningen Eindhoven) voor een van haar ploegen. Daar kreeg zij boordriggers en werd ze herdoopt.Na de fusie van Tachos en Telamon tot Thêta bleef de naam Casiopeia, en werd de boot weer als dubbelvier in gebruik genomen.
Bij Pontos is er in de loop van de jaren door diverse (vaste of gelegenheids-)ploegen in geroeid. In de tweede helft van de negentiger jaren werd het steeds lastiger om de boot goed af te stellen, de boot bleek getordeerd waardoor met name de slagplaats naar stuurboord overhelde.
Daar bleek het voordeel van de oude houten constructie: daar kun je namlijk nog wat aan doen. De remedie bleek de vervanging van de kruislatten. Daarmee was de torsiestijfheid weer hersteld en waren de afstelproblemen verholpen. Sinds die tijd kan er weer probleemloos in de Sthenno worden geroeid. Tot de volgende revisie?

Fons Apers

 

doop-sthenno

Doop Sthenno door Marieke van Dijk, 1 Mei 1988.

De materiaalcie. was het niet eens met de spelling!

 

 

Handige links

Contact

Weer

Foto-albums (in ontwikkeling)

Video's

Zoeken

Recente reacties

Leendert Aarts Knap stuk werk vlotcie

Leendert Aarts Allemaal gefeliciteerd

Joyline Mud Trots op onze jeugdleden!

Michiel Kromhout van der Meer Gefeliciteerd allemaal!