Nieuws

O... kom er eens kijken...

Geplaatst op 23-11-2020  -  Categorie: Algemeen

pb180043-een-vlot-is-maar-dire-plakken-dik-scaled

 

Dinsdagmorgen jl. kregen we bericht, dat de paaltjes uit het fietspad over de brug in de Gelderse Dreef, waar de finish van het rondje Pontos is, verwijderd waren. De laatste drempel om het nieuwe roeivlot te ontvangen was weggenomen. Op een schitterend zonnige woensdag 18 november om 9.10u arriveerde een speciaal-vervoer-colonne. Een vrachtwagen met bestuurbare oplegger (>16m) voorzien van een forse kraan, een materiaalbusje van Inter Boat Marinas met daarachter een oplegger met een boot met aanhangmotor en een Verkeersregelaar in een geel busje met zwaailichten. En allemaal op de brug. Daarna zwaaide de verkeerregelaar af.

De oplegger met kraan zakte een beetje door de pootjes waardoor de zaak stevig stond. Het motorbootje werd eerst te water geladen, en vervolgens het vlot.
Het vlot bestond uit 4 delen op elkaar gestapeld: twee delen die het vlot vormen, een brugdeel dat de beweeglijke verbinding met de damwand vormt en ten slotte het rek dat onder het vlot wordt gemonteerd voor de geleiding van de paal, die het uiteinde van het vlot op zijn plaats houdt. Het gehele pakket werd in één keer over de brugleuning te water gelaten. Vervolgens gingen de mannen aan het werk om het brugdeel aan het scharnier van een van de vlotdelen te bevestigen. Dat brugdeel heeft geen drijfvermogen, dus het werd met spanbanden schuin omhoog overeind gezet, maar zodanig dat het nog net onder de bruggen (n=3) kon worden gevaren. Beide vlotdelen werden gescheiden door het bovenste deel van de onderste af te trekken met de kraan en de motorboot. Vervolgens werden beide vlotdelen gekoppeld zodat het één vlot werd. De motorboot werd er voor gespannen en sleepte het vlot naar de Roeibaan. Daar werd de motor gedraaid zodat het geheel nu een duwbootachtige constructie werd. Met een flinke vaart en een mooie boeggolf ging het full speed naar Pontos met het brugdeel aan de voorzijde zodat het meteen in goede richting kon worden aangemeerd. Fase 1 was hiermee gereed. Ik ging nu even een lunch genieten thuis.

Dat gaf de heren de gelegenheid zonder pottenkijkers het scharnierdeel dat moest gaan zorgen voor de verbindding met het vlot te bevestigen aan de damwand. Zo rond twee uur was het zover. Het vlot werd netjes recht gelegd zodat de lange stift door de beide scharnierdelen kon worden gestoken (van het vlot en van de damwand). Dat was even zweten maar gelukte voorspoedig. Dat was dan fase 2.

Nu zou nog het huzarenstuk moeten worden opgevoerd. Dat ging als volgt. Aan het eind van het vlot werden een paar stukken van het vlot-dek verwijdert zodat het geleidingsrek voor de grote stalen paal, die mede het vlot op zijn plaats houdt in de westenwind, kon worden aangebracht. Daarvoor moesten gaten geboord op de juiste hoogte. Er waren intussen zoveel nieuwsgierigen op het vlot komen te staan, dat er een vriendelijk verzoek kwam achteruit te gaan omdat het vlot ter plaatse zo laag kwam dat het gebruik van de batterij-boormachine gevaarlijk werd. Het rek eenmaal op zijn plaats moest de paal in de grond worden geslagen kaarsrecht en op de juiste diepte onder water. Want we willen niet dat bij zakkend water de kop van de paal door het vlot steekt. Een grote ponton met paal en trilmachine gemonteerd op een grote graver was intussen dreigend naderbij gekomen. Moment suprême! Met de eerste klappen schoot de paal aardig de diepte in. Steeds werd gecontroleerd of alles nog loodrecht stond. Dit ging zo door tot de paal nog een klein stukje boven water uitstak. Nu zou het Koninklijke deel van het werk volgen. Een stuk van ongeveer een meter van de hetzelfde materiaal als de paal was in voorgaande dagen met fraai laswerk voorzien van vier uitstekende punten als een kroon. Door de kroon op de paal te zeten kon nu de paal met het opzetstuk verder de grond ingedreven worden tot het gewenste niveau onder water. Daar waren flinke klappen voor nodig en zelfs moest er nog even wat water met grote kracht aan de voet van de buis worden gespoten om het doel te bereiken. Het laatste stukje ging moeizaam. Die paal krijg je er niet gemakkelijk meer uit. De kroon werd van de paal gelift. Het dek gesloten. Even opruimen en half vijf naar huis. De vlotcommissie is zo tevreden over zichzelf als een WC-eend. Inmiddels was het aantal pensionados van Pontos dat nieuwsgierig was naar het resultaat al wat gegroeid. Zij leken tevreden. Voor de andere leden: Voorlopig niet op het terrein, maar vanaf de overzijde kijken hoe mooi het wordt. Zie ook foto’s op de website.

Volgende week wordt begonnen met bestrating van de zandvlakte oost van de kantine. Ondertussen gaan de mannen verder met de damwand aan de noordzijde en het aanstorten van zand aan de lage oostzijde. Het wordt wel wat denk ik

Namens vlotcie wimb

Reageer

Inloggen om een reactie te plaatsen.


Leendert Aarts
07 dec 2020 18:38

Knap stuk werk vlotcie

 

 

Handige links

Contact

Weer

Foto-albums (in ontwikkeling)

Video's

Zoeken

Recente reacties

Ger de Vos Het ziet er inderdaad prachtig uit, en wat een ruimte. Is er nog hulp nodig bij het in elkaar zetten van de tuinmeubels? Ik bied mij aan.. (Ger de Vos)

Leendert Aarts Knap stuk werk vlotcie

Leendert Aarts Allemaal gefeliciteerd

Joyline Mud Trots op onze jeugdleden!