De Sthenno

bosbaan-1995-350x120

De vloot van Pontos bestaat anno 2018 voornamelijk uit kunststof boten. Veertig jaar geleden was dat wel anders, toen waren de houten boten nog in de meerderheid. In de loop der jaren schakelde Pontos over naar steeds meer polyester boten. De skiffs en dubbel-tweeën waren vanaf het begin al van dit materiaal, bij de overige boottypes wordt de afgelopen jaren bij vervanging van de oude houten exemplaren inmiddels consequent voor kunststof gekozen.
In deze vloot vallen twee gladde, houten boten op, waarvoor er enerzijds enthousiaste liefhebbers zijn als anderzijds leden die vinden dat deze ‘oudjes’ eigenlijk zouden moeten worden afgevoerd.
Het zijn de Sthenno (Kijk hier voor de geschiedenis van de Sthenno), een dubbel vier met stuurman, en de Krios, een dubbel twee. Beide hebben een lange voorgeschiedenis, hier het verhaal van de Krios.

De aanleiding
Pontos heeft van tijd tot tijd een ploeg die op nationaal niveau wil en kan roeien. Dat was, zeker in de eerste jaren lastig omdat we niet de beschikking hadden over het juiste materiaal. Daarvoor is een enkele maal zelfs een boot voor korte tijd bij een andere vereniging geleend.
In 1994 werd een Pontosploeg, Roland Beekman en Sebastiaan Slijkoord, regiokampioen in de dubbeltwee. Tussen de regiowedstrijden door hadden zij meegedaan aan een nationale 2 km wedstrijd op de baan van de Beekse Bergen. Niet onverdienstelijk werden zij daar, als enige ploeg in een Hassle oefenboot met houten riemen met maconbladen, tweede op korte afstand van de winnaar, die n.b. tot op de dag van vandaag nog steeds het baanrecord LB2x heeft!
Maar wat nog belangrijker was: vanaf dat moment was het duidelijk dat Roland en Sebastiaan in 1995 landelijke wedstrijden wilden gaan roeien. Er moest en er zou dus ander materiaal (boot én riemen) moeten komen.
Een boot lenen (lees: huren) was te duur, de aandacht ging dus al snel uit naar het kopen van een tweedehandse boot. Het aanbod bleek nihil. Dus uiteindelijk werd Thêta in Eindhoven maar weer benaderd. We wisten dat daar een houten Gehrmann 2x/2- lag, maar niet of die nog tot de actieve vloot behoorde, of mogelijk te koop?
Wat bleek: de boot was te koop, de bootsman dacht dat zij wel 500 gulden zou moeten kosten. Daar hadden we wel oren naar. Maar omdat de Stichting Studenten Voorzieningen Eindhoven eigenaar was zou zij uiteindelijk de vraagprijs nog moeten vaststellen.

De ‘oliebollenboot’
Het was vanaf het begin duidelijk dat Pontos deze boot niet zou gaan kopen (zij paste niet in het vlootplan), aan de andere kant was er ook geen bezwaar om deze boot privé te kopen. De uiteindelijke vraagprijs van 1.000 gulden viel echter behoorlijk tegen, het zoeken naar een oplossing kon opnieuw beginnen.
Totdat we tot het inzicht kwamen dat we onze energie beter in het verwerven van de financiering konden stoppen. Al snel was het plan geboren om door middel van de verkoop van oliebollen het benodigde budget voor de boot bij elkaar te verdienen.
Op zaterdag 31 december 1994 en maandag 2 januari 1995 (voor een nieuwjaarsbijeenkomst) hebben we met 6 geleende frituurpannen in totaal 2.200 ouderwetse oliebollen gebakken. Met de opbrengst konden we de boot kopen en gereed maken voor het wedstrijdseizoen. De boot werd in het vroege voorjaar van 1995 ‘Krios’ gedoopt, maar nog jarenlang heeft zij de bijnaam ‘oliebollenboot’ gehouden.

oliebollen-beslag-maken-200x300

Het oliebollenbeslag vakkundig bereid door Fons

oliebollen-bakken-201x300
Het bakken van 2.200 ouderwets lekkere oliebollen

De prestaties
Het roeiseizoen 1995 verliep vervolgens uitstekend: de doelstelling van 3 blikken werd gehaald, project geslaagd! En de Krios? Daar wordt tot op de dag van vandaag nog door menigeen met plezier in geroeid.
Het was in 1995 misschien wel 20 jaar na de laatste overwinningen die met deze boot waren behaald. In 1969 was hij als 2- door Gehrmann speciaal gebouwd voor een wedstrijdploeg van Telamon, waar hij ”A. Goudeket” werd gedoopt. Elders op de website van Pontos (Krios opnieuw in de vaart. ) staat het verhaal van het weerzien in 2013 van deze ploeg met hun oude boot.
Het speciale aan de boot is dat zij langer en smaller is dan destijds gebruikelijk was. Vergeleken met de huidige 2x/2- boten, die weer korter zijn dan 50 jaar geleden, is de Krios daardoor ongeveer 2 meter langer dan andere tweeën.
Het is dan ook aan te raden om, als je nog eens met de Krios op de Bosbaan aan de start ligt (wij zien dat overigens niet zo gauw meer gebeuren!), de persoon op het startvlot te vragen deze in de 2+ stand te zetten. Doe je dat niet, dan is de kans namelijk groot dat je in de eerste starthaal het kontje tegen de betonnen beschoeiing trapt.

Fons Apers,
Roland Beekman,
Sebastiaan Slijkoord.

 

 

Handige links

Contact

Weer

Foto-albums (in ontwikkeling)

Video's

Zoeken

Recente reacties

Leendert Aarts Knap stuk werk vlotcie

Leendert Aarts Allemaal gefeliciteerd

Joyline Mud Trots op onze jeugdleden!

Michiel Kromhout van der Meer Gefeliciteerd allemaal!